Rakennuslehti uutisoi (22.2.2024) Väyläviraston panostuksista sujuvaan tiimityöhön. Hanke-esimerkkinä artikkelissa nostetaan miljardiluokan Digirata, jossa Boostin luotsaamaan valmennukseen osallistuu hankkeessa kaikkiaan toistasataa ihmistä.
Digirata-hankkeessa on huomattu, että toimivan yhteistyön muodostamiseen tarvitaan valmennuksen ammattilaisen apua.
– Järjestämme isoissa hankkeissa aina yhteistä valmennusta. Arjessa tulisi tehdä yhdessä työtä hankkeen hyväksi ja unohtaa kotipesät, kertoo projektipäällikkö Juha Lehtola Rakennuslehden haastattelussa.
Digiratahankkeessa kokemukset valmennuksesta ovat olleet niin hyviä, että valmennusta on päätetty jatkaa kolmanteen osuuteen.
Boost on kehittänyt valmennusmallia yli kymmenen vuoden ajan. Se yhdistelee kahdenkeskisen valmennuksen elementtejä ryhmätyöhön, ja tyypillisesti se sisältää sparrausta sekä ryhmänvetäjien että koko ryhmän kesken.
– Digirata-hankkeessa oli lähtökohtana se, että tiimi oli jo ehtinyt työskennellä joitain kuukausia yhdessä. Projektinjohdossa sitten havaittiin tarvetta yhteistoiminnan kehittämiselle, kertoo Boost Brothers Oy:n johtava asiantuntija Matti Sivunen.
Toimintatapojen yhteensovittamista
Boostin valmennusmalli perustuu itseohjautuvuuden ja tiimityöskentelyn tutkittuun tietoon. Se on saanut vaikutteensa allianssihankkeista, ja sitä on hyödynnetty yli 20 hankkeessa ja sadoissa valmennussessioissa. Viime aikoina valmennukselle on ollut kysyntää erityisesti infrapuolella esimerkiksi Koskelan varikkohankkeessa Helsingissä ja Hailuodon kiinteä yhteys -hankkeessa Oulussa.
Infrarakennuttamisen johtaja Tuomo Takkinen kiteyttää artikkelissa valmennuksen tarkoituksen eri taustaorganisaatiosta tulevien asiantuntijoiden toimintatapojen yhteensovittamiseksi, joka lisää tulosta ja tuottavuutta edistävää ymmärrystä.
Valmennuksen onnistuminen on sitä todennäköisempää, mitä sitoutuneempia osallistujat ovat kehittämään toimintaansa. Digirata-hankkeessa siinä on onnistuttu, ja palautteen perusteella käytännön toimintatapoja on pystytty kehittämään.