Kuva: Turun kaupunki
Turun raitiotiehankeen kilpailutus etenee toiselle kierrokselle. Boost Brothers Oy toimii hankkeessa tilaajan hankinta-asiantuntijana.
Turun Raitiotie Oy:n palveluntuottajaksi haki kolme ehdokasta, jotka kaikki valittiin neuvotteluiden ensimmäiselle kierrokselle. Toiselle kierrokselle jatkaa kaksi tarjoajaa:
NRC Group Finland Oy:n, GRK Suomi Oy:n, Ramboll Finland Oy:n ja Sweco Finland Oy:n muodostama ”Auratikka”, sekä Destia Oy:n, Destia Rail Oy:n ja Sitowise Oy:n muodostama ”FÖRA”
– Jatkoon valitut ryhmittymät olivat tasaisen vahvoja kaikilla osa-alueilla. Tulossa on tiukka kisa, ja molemmilla on selvästi vahva tahto tulla valituksi palveluntuottajaksi Turun raitiotiehankkeeseen, kertoo hankkeen hankinta-asiantuntijana toimiva Tuomo Takkinen Boostilta.
Seuraavaksi neuvotteluita jatketaan jatkoon valittujen ryhmittymien kanssa, jonka jälkeen he jättävät lopulliset tarjouksensa. Tavoite on valita kokonaistaloudellisesti edullisin palveluntuottaja maaliskuun 2024 aikana.
Raitiotie vahvistaa kaupunkikehitystä
Satama–Varissuo-raitiotie siirtyi syksyllä 2023 toteutussuunnitteluvaiheeseen. Turun kaupunginvaltuusto tekee lopullisen investointipäätöksen raitiotien toteutussuunnitelman, tarkentuvien vaikutusarvioiden ja vahvistuneen kustannusarvion perusteella. Lopullinen investointipäätös ajoittuu tämän hetken arvion mukaan loppuvuodelle 2025.
Turun raitiotie on kokonaisvaltainen kaupunkikehityshanke, joka vahvistaa luottamusta Turun alueen kaupunkikehitykseen. Se tukee kaupungin tavoitteita muun muassa kilpailukyvyn, houkuttelevuuden ja kestävän kaupunkirakenteen osalta.
Lue lisää projektista ja Boostin roolista hankkeessa: Turun raitiotie askeleen lähempänä toteutusta.
Aiheesta uutisoi muun muassa Yle, Turun Sanomat ja Rakennuslehti.