Kajander Suomen Kuvalehdessä: ”Rakentamisessa on todella isot liiketoimintamahdollisuudet”

Suomen Kuvalehti 11.11.2016 haastatteli Boost Brothers Oy:n toimitusjohtaja Juho-Kusti Kajanderia rakentamisen liiketoiminnan nykytilanteesta ja mahdollisuuksista kotimarkkinoilla ja kansainvälisesti.
Kotimarkkinoiden tuottavuutta voitaisiin nostaa ja luoda vientikonsepteja hyödyntämällä tehokkaammin jo olemassa olevat rakennusteknologiat, toimintamallit ja tuotekehitystieto.  ”Rakennusalan pitäisi selvittää, mitä uusia tekniikoita ja palveluita on maailmalla, ja hyödyntää niitä. Niihin perustuen täytyisi hahmotella eri vaihtoehtoja ja kasvureittejä”, Kajander toteaa.
Rakennusalan nopeasti kasvavat kansainväliset edelläkävijätoimijat ovat pitkällä esimerkiksi virtuaalisessa suunnittelussa, tietovirtojen ja automaation hyödyntämisessä. Kajander valottaa asiaa esimerkkien avulla: ”Tilaajien ja käyttäjien kanssa voidaan virtuaalisesti suunnitella eri vaihtoehtoja ennen rakentamista. Se on iso muutos. Digitaaliseen muotoon tuodaan kaikki rakennuksen osat, teknologiat, työvaiheet ja ylläpitotehtävät. Japanissa robotit ovat tehtaiden tuotantolinjoilla valmistamassa rakennusten osia. Työmaalla taas robotit ovat apuna esimerkiksi huonemoduulien ja rakennusosien asentamisessa.” (Suomen Kuvalehti 11.11.2016, s. 17.)

Lue koko juttu Suoraa sanoen Suomen kuvalehdestä 11.11.2016