Vantaan ratikan rakennustyöt käynnistyvät keväällä 2025. Työt alkavat Tikkurilan raitiotunnelin rakentamisesta. Tämä 820 metriä pitkä tunneli on koko ratikkalinjan kriittisin vaihe, ja se kulkee Tikkurilan rautatieaseman ja Kirjastopuiston alla.
– Tunnelin valmistelutöitä eli paaluja ja pontituksia lyödään keväällä maahan jossain Tikkurilan ratapihan alueella, Vantaan ratikan vs. hankejohtajanakin toiminut kaupungininsinööri Henry Westlin toteaa Vantaan Sanomissa 26.9.2024.
Merkittävä askel Vantaan ratikka -hankkeen etenemisen kannalta otettiin 23.9.2024, kun MAL-neuvottelutulos saatiin päätökseen ja valtio sitoutui hankkeen rahoitukseen. Lopullinen varmistus valtion rahoitukselle saadaan loppuvuodesta, kun MAL-sopimus käy hyväksyttävänä Helsingin seudun kunnissa.
Vantaan ratikka on yksi Suomen suurimmista rakennushankkeista. Hanke jakautuu kahteen osaan: länsiosuudesta Tikkurilasta lentoasemalle vastaa Destia, ja itäosuudesta Tikkurilasta Mellunkylän metroasemalle GRK Suomi Oy ja Kreate Oy. Hanke tuo arviolta 7 000 henkilötyövuotta alueelle. Raitiotie parantaa merkittävästi Vantaan liikenneinfrastruktuuria ja tuo kestäviä liikenneratkaisuja alueen asukkaille ja yrityksille Rakennustöiden on arvioitu valmistuvan vuonna 2029.
– On mahtavaa, että Vantaan ratikka etenee ja saamme olla mukana hankkeessa yhdessä alan johtavien toimijoiden kanssa. Hankkeen kehitysvaiheessa erityistehtävämme on tukea eri osapuolten integroitumista yhteiseksi ja tehokkaaksi organisaatioksi, kertoo johtava asiantuntija Matti Sivunen Boostilta.
Boost toimii Vantaan ratikan kehitysvaiheessa yhteistoiminnallisuuden asiantuntijana.
Lue myös Vantaan Sanomien tuore uutinen täältä