Miten kehittyä ammattilaiseksi muuttuvalla toimialalla? Boostin kokemuksia ja oppeja tulevaisuuden rakentajille FinnBuild 2024 -tapahtumassa

Boost Brothers Oy:n toimitusjohtaja Juho-Kusti Kajander jakoi ajatuksiaan rakentamisen alan muutoksista ja ammattilaiseksi kasvamisesta FinnBuild-tapahtumassa 8. lokakuuta 2024. Kajanderin esityksen keskiössä olivat Boostin vuosien kokemukset siitä, kuinka rakentaa tiimejä alan nuorista ammattilaisista ja tukea asiantuntijan oppimista ja kasvua.

Kajander korosti, että rakentamisen alalla on jatkuva tarve oppimiselle ja uudistumiselle.

– Ammattilaiseksi kehittyminen vaatii ennen kaikkea jatkuvaa liikettä ja oppimista. Erityisen tärkeätä on virheistä oppiminen, Kajander painotti.

Hän kertoi myös Boostin kehittämästä Milestone-mallista, jonka avulla rakennusprojekteissa on luotu vakioituja toimintamalleja, jotka tukevat erityisesti nuorten ammattilaisten oppimista.

Kajander nosti esille myös haasteen yhdistää Boostin nuoren tiimin ja korkeatasoiset asiakas- ja osaamisvaatimukset. Hän korosti, että Boost on kehittänyt työympäristön, joka tukee jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittämistä. Yhdessä kehitetty työympäristö ja tiimin asiantuntijuuden kasvun tukeminen ovat keskeisiä tekijöitä yrityksen menestykselle.

– Rakennamme työympäristöä, jossa jokainen voi kukoistaa asiantuntijana, Kajander totesi.

Esityksen lopussa Kajander summasi Boostin tiimin oppimiskokemuksia ja antoi vinkkejä tulevaisuuden rakentajille:

  • Pidä yllä jatkuvaa liikettä ja opi virheistä: Kajander painotti, että oppimis- ja uusiutumistarpeet kasvavat jatkuvasti tiedon määrän ja monimutkaisuuden lisääntyessä. Boost on kehittynyt erityisesti yrityksen alkuvaiheessa pitkälti ”Trial & Error” -metodilla, mikä on auttanut löytämään toimivat toimintamallit.
  • Inspiraatio ja parhaiden kanssa harjoittelu: Kajander rohkaisi ammattilaisia inspiroitumaan ja harjoittelemaan alan huippuosaajien kanssa, mikä pitää yllä inspiraatiota ja auttaa kehittämään rakentamisen tulevaisuuden ratkaisuja.
  • Kehity yhdessä asiakkaan kanssa – varmista erityisesti reality check & nopea palaute asiakkailta, tiimiläisiltä ja tekoälyltä.
  • Kartoita state-of-the art – tutki ja hyödynnä mitä muut ovat jo tehneet.
  • Työympäristön virittäminen: Kajander toi esille, kuinka Boost on virittänyt oman työympäristönsä tukemaan oppimista ja kehitystä, mikä on ratkaisevaa pitkän aikavälin menestyksen kannalta.
  • Virkistäydy – ammattilaiseksi kasvaminen on pitkän matkan juoksua.